Hoger in Google komen doe je zo!

Hoger in Google komen wil natuurlijk elke website en dat is begrijpelijk! Wanneer je hoger in Google komt met je website, zijn de kansen een stuk hoger dat je bezoekers aantrekt.

Maar je komt niet zomaar hoog in Google te staan, dat kost moeite en tijd. In dit blog praten we je helemaal bij hoe jij met je website hoger in de Google resultaten komt te staan en zo uiteindelijk je conversies van je website kan verhogen.

Hoe kom je op Google?

Om je website op Google te laten komen, hoef je in principe niet veel te doen. Google kiest namelijk automatisch zoektermen die de zoekmachine vervolgens matcht met de websites in de index. Dit houdt dus in dat de meest relevante websites worden gekozen die matchen met het zoekwoord.

Maar, om je website hoog in Google te krijgen is een ander verhaal. Daar zou je toch echt iets aan moeten doen.

Hoe kom je op google? We leggen het je hier uit


Waar vind ik mijn website in Google zoekresultaten? 

Waar je je website vindt in de Google zoekresultaten ligt voornamelijk aan het feit of je website de juiste zoekwoorden gebruikt en of dat de SEO (Search Engine Optimization) in orde is. Het is verstandig dat je je SEO goed regelt, omdat dit ervoor kan zorgen dat de organische vindbaarheid van je website geoptimaliseerd wordt. De organische vindbaarheid van je website zijn de zoekresultaten die onder de geadverteerde zoekresultaten van Google komen te staan.

De advertenties die je ziet zijn de zoekresultaten waarvoor je betaalt. Dit noemen ze ook wel SEA.

Het schil tussen SEO en SEA uitgelegd aan de hand van een screenshot


Waarom wil je hoger in Google komen?

Een simpel antwoord op de vraag waarom je hoger in Google wil komen is dat je meer bezoekers kan krijgen door een hogere Google positie. Deze bezoekers kunnen er voor zorgen dat je conversies zullen stijgen en uiteindelijk kan dit leiden tot meer winst voor je onderneming. Google kan je hier bij flink helpen, dus probeer hier zeker ook van te profiteren!


Je website hoger in Google? Dat betekent hard werken!

Zoals eerder vermeld, zal het niet zomaar gaan dat je website hoger in Google komt te staan. Hiervoor is consequent werken aan de SEO van je website nodig. Maar wat houdt SEO verder in en hoe doe je dit?

SEO is meer dan alleen het optimaliseren van de belangrijkste zoekwoorden. Je kan door middel van onder andere relevante content en linkbuilding ook al een eind komen. Maar vergeet zeker niet het technische gedeelte achter je website. De techniek achter de webpagina moet geoptimaliseerd worden, denk hierbij bijvoorbeeld aan de laadsnelheid van een webpagina. Hoe sneller een pagina laadt, hoe leuker Google dit vindt. Al deze dingen kosten moeite en zou je zelf kunnen doen, maar je kan ook een SEO specialist hiervoor inschakelen.

website hoger in google


Hoe kom ik hoger in Google? 

Zoals net vermeld is het belangrijkste om hoger in Google te komen je SEO te optimaliseren. Hoger in Google komen doe je niet zomaar en vergt tijd. Om je eigen merknaam hoog in Google te krijgen is vaak niet moeilijk, maar om relevante zoektermen die vaak gebruikt worden te koppelen aan jouw pagina’s is een stuk ingewikkelder.

Zorg ervoor dat de URL van je website op verschillende waardevolle websites te vinden zijn. Dit wordt ook het bouwen van backlinks genoemd of wel: linkbuilding. Backlinks kunnen ervoor zorgen dat je hoger in Google komt te staan met je website. Let wel op dat het relevante backlinks moeten zijn, dus zorg er bijvoorbeeld voor dat je URL te vinden is in een relevante blog op een andere website.

Wat sommigen mensen vergeten, is dat de mobiele versie van je website ook van belang is. Google geeft namelijk voorrang op de websites die ene goede mobiele versie hebben. Dit houdt in dat de mobiele versie van je website mobiel vriendelijk en snel is. Steeds meer mensen bekijken verschillende websites enkel op hun mobiele telefoon, dus dan is het belangrijk om daar een goede web versie voor te hebben.


Meer ‘hoger scoren in Google tips

Ga bloggen of laat blogs maken voor je website. Hoe meer inhoud je website namelijk heeft, hoe beter dit is voor je Google ranking. Het laat zien dat je website ‘actief’ is en als je goede blogs maakt met relevante zoektermen kan dit er zeker zorgen dat je website hoger in Google komt te staan.

Denk aan de laadsnelheid van je website. Wanneer een website al meer dan twee seconden nodig heeft om volledig te laden, kan dit er al voor zorgen dat de bezoeker naar een andere website gaat. Dit kan uiteindelijk leiden tot een hoog bouncepercentage (aantal bezoekers die maar één pagina bezoekt van je website en vervolgens weer vertrekt). Een hoog bouncepercentage zal niet veel goed doen voor hogere Google resultaten.

Hoger in google tips


Hoger in Google met Wordpress; is dat mogelijk?

Het korte antwoord hiervoor is: ja, het is zeker mogelijk om je website hoger in Google te krijgen met Wordpress. Elke website kan hoog in Google komen, mits je de juiste werkzaamheden uitvoert wat betreft de SEO van je website.

Handig van Wordpress is dat je zelf bepaalde technische zaken kan regelen. Met een aantal instellingen die al in Wordpress zitten, kan je redelijk eenvoudig een gedeelte van je SEO verbeteren. Een voorbeeld hiervan is dat Wordpress plugins heeft, zoals Wordpress SEO by Yoast die je kan helpen om je artikelen te optimaliseren.



Is hoger in Google komen gratis of moet je daarvoor betalen?

Om hoger te komen in de zoekresultaten van Google zijn er twee mogelijkheden: betaalde en organische zoekresultaten. Bij de betaalde zoekresultaten kun je helemaal bovenaan staan met Google als advertentie. Bij organische zoekresultaten kan je zonder te betalen hoog in Google staan. Deze organische zoekresultaten hebben te maken met de SEO van je website en niets te maken met betaalde advertenties.

Wist je dat bezoekers vaak kijken onder de advertenties van de zoekresultaten? De meeste mensen klikken op de eerste site onder de advertenties, dus dan zijn organische zoekresultaten erg belangrijk!

Je kunt er voor kiezen om een SEO coach in te zetten om je organische zoekresultaten te verhogen. Meer weten? Bekijk ook eens het artikel: 'Freelancer SEO Consultant: dit zijn de voordelen'.

En hoe kom ik dan hoger in Google Maps? 

Naast het hoger komen in Google, kan het voor je bedrijf ook relevant zijn om hoog te scoren in Google Maps. Hierbij geldt dat de eerste drie posities van Google Maps het meest profiteren, dus daar wil je met jouw bedrijf natuurlijk bij zitten!

Google kijkt naar drie factoren die te maken hebben met het hogerop komen in Google Maps, namelijk: relevantie, afstand en prominentie.

Relevantie is een belangrijk kenmerk, omdat Google natuurlijk het liefst de meest relevante zoekresultaten aan de gebruiker wil laten zien. Zorg er dus voor dat de informatie over je bedrijf klopt en volledig is. Daarnaast is het belangrijk dat er bijvoorbeeld meer correcte meldingen komen over je bedrijf.

De afstand is natuurlijk ook erg van belang. Als iemand op Google zoekt naar een specifiek bedrijf (zoals een supermarkt), dan komen de meest dichtstbijzijnde supermarkt tevoorschijn.

Prominentie houdt vooral in dat de naamsbekendheid van je bedrijf belangrijk is. Hoe bekender een bedrijf, hoe hoger je terecht komt in de zoekresultaten van Google Maps. Hoe meer bezoekers jouw specifieke bedrijf opzoeken, hoe ‘bekender’ het bedrijf wordt.

Los van deze drie belangrijke factoren, kan je ook kijken naar onder andere het aantal (goede) reviews van je bedrijf of links naar je website. Ook belangrijk: kloppende openingstijden.

hoger in Google Maps


De voordelen van hoger in Google ‘Mijn Bedrijf’ komen

Hoe hoger je komt in Google ‘Mijn Bedrijf’ of Maps, hoe meer kans je uiteindelijk hebt dat de potentiële klant naar jouw bedrijf komt en dat is natuurlijk wat je uiteindelijk wilt. Bezoekers kunnen ook reviews achterlaten, die (mits deze positief zijn) kunnen leiden tot nog meer klanten. Als mensen zien dat je hoog in de zoekresultaten van Google ‘Mijn Bedrijf’ staat én je hebt veel goede reviews, kan het bijna niet misgaan.

Wat kun je doen om je webshop hoger in Google te laten ranken? 

Net zoals bij een website, is het bij een webshop net zo belangrijk om je SEO van je webshop op een rijtje te hebben. Als je de voorgaande SEO-tips toepast op jouw website, kan dit er ook voor zorgen dat je webshop hoger in de Google resultaten terecht komt.

Het bouwen van backlinks is iets makkelijker bij een webshop dan bij een reguliere website. Bij een webshop verkoop je natuurlijk producten. Als andere websites deze producten benoemen met de juiste link van je webshop, kan dit een leuke boost geven voor je Google ranking. Een bepaalde verwijzing naar jouw website door middel van een link, kan dus een positief effect hebben op het hoger komen in de Google resultaten.

webshop hoger in google? Lees hier meer

Daarnaast is het belangrijk dat je wisselt van zoekwoorden. Als je enkel hetzelfde zoekwoord gebruikt, kan Google dit ‘afstraffen’. Om relevante zoekwoorden te vinden, kan je bijvoorbeeld gebruik maken van de zoekwoordenplanner van Google. Een andere manier is relevante zoekwoorden vinden via Google Analytics. Google Analytics geeft namelijk de mogelijkheid om organisch bezoek te tonen en welke zoekwoorden hieraan gekoppeld zijn.

Hoger in Google ranking, dat wil toch iedereen?

Ja, het hoger komen in de Google ranking is eigenlijk iets wat elke website/onderneming moet willen. Het hoger komen in Google zorgt er namelijk voor dat je uiteindelijk meer bezoekers krijgt en dus meer omzet kan genereren.


SEO Schrijven cursus helpt je met het stijgen in Google

Ben je een schrijver/copywriter maar weet je niet zo goed hoe je teksten Google kunnen bereiken? SEO teksten schrijven is een vak apart. Maar als je een copywriter bent, dan is de stap naar een SEO tekstschrijver niet zo groot. Daarom hebben we een handige gratis cursus gemaakt.  Aan de hand van voorbeelden uit de praktijk leer je stap voor stap hoe je moet 'scoren' in de zoekmachines.

Organisch hoger in Google is een betere optie dan adverteren

Zoals eerder vermeld, heb je twee soorten zoekresultaten: de organische zoekresultaten en de zoekresultaten die door advertenties tot stand komen. De organische zoekresultaten worden weergegeven onder de betaalde koppelingen. Deze resultaten worden bepaald door Google zijn algoritmen en de relevantie van de pagina’s. Deze zoekresultaten kan je dus beïnvloeden door de juiste SEO werkzaamheden uit te voeren.

De zoekresultaten die door middel van een advertentie bovenaan komen te staan, moet je dus voor betalen. Dit kan voor een makkelijkere manier op de korte termijn zijn om je website hoog in Google te krijgen, maar voor een lange termijn visie zijn organische zoekresultaten een veel betere optie. Organische zoekresultaten kunnen in de praktijk lang duren voordat er resultaat is geboekt, maar je hebt er wel goed profijt van. Je bent namelijk bovenaan in de zoekresultaten van Google en hoeft daar niet direct voor te betalen.

Hulp nodig met SEO? Je kunt bij ons terecht om je SEO uit te besteden of om SEO onderzoek te laten doen. Heb je vragen? Neem gerust contact met ons op.

Ik wil vrijblijvend advies

Over de schrijver
Mijn naam is Dennis Verhoef (1989) en een ervaren SEO specialist uit Sliedrecht, Nederland. Met jarenlange ervaring in de online marketing heb ik mij gespecialiseerd in zoekmachineoptimalisatie (SEO) en help ik bedrijven om hun online aanwezigheid te verbeteren en hun organische zoekresultaten te maximaliseren.Als SEO-specialist ben ik altijd op de hoogte van de nieuwste trends en ontwikkelingen in de branche, Met mijn kennis en expertise kan ik een fijne partner zijn voor bedrijven die hun online aanwezigheid willen verbeteren en hun organische zoekresultaten willen maximaliseren.
Reactie plaatsen