Waarom een organisch zoekresultaat zo belangrijk is

Misschien heb je wel eens van een organische zoekresultaat gehoord. Dit zijn kort gezegd de zoekresultaten die je onder de advertenties ziet staan in de zoekmachines. 

Organische zoekresultaten zijn erg belangrijk om potentiële bezoekers te krijgen op je website. Lees alles over waarom organische zoekresultaten belangrijk zijn in dit blog. 

Wat is een organisch zoekresultaat?

Wat zijn organische zoekresultaten dan? Een organisch zoekresultaat is een zoekresultaat van Google die onder de betaalde zoekresultaten staat (de advertenties). De betaalde zoekresultaten staan helemaal bovenaan en daaronder volgen de organische zoekresultaten. 


De organische zoekresultaten sluiten over het algemeen het meest aan met je zoekopdracht. Dus wanneer je iets wil zoeken op Google en de meest relevante zoekresultaat zoekt, dan kun je dus het beste bij de organische zoekresultaten zoeken. Ook geldt: hoe hoger je met je website in de organische zoekresultaten staat, hoe hoger het doorklikpercentage zal zijn. 

Wanneer je spreekt over SEO, gaat het over de organische zoekresultaten van je website. Is er sprake van SEA? Dan gaat het om de betaalde zoekresultaten. 

En waarom is organisch zoekverkeer zo belangrijk? 

Organisch zoekverkeer is al het verkeer dat naar je website gaat door dat iemand klikt op de organische zoekresultaten van Google. En waarom is organisch zoekverkeer dan zo belangrijk? Organisch zoekverkeer is erg belangrijk om meer bezoekers naar je website te krijgen. 

Wanneer iemand iets zoekt op Google en jouw website komt hoog te staan bij de organische zoekresultaten is er een grote kans dat diegene op jouw site klikt. Zelfs als diegene je dienst of product niet direct koopt, is er natuurlijk nog wel een kans dat diegene bijvoorbeeld zich aanmeldt voor je nieuwsbrief. Dat kan dus ook nog een klant voor later zijn!  

Wanneer je website hoog in de organische zoekresultaten verschijnt in Google laat dit ook meteen het vertrouwen in je website verhogen. Mensen zien websites die hoog in de organische zoekresultaten verschijnen als betrouwbaar en dat kan alleen maar positief uitpakken voor jouw website. 


Organisch zoeken doe je zo

Organisch zoeken is niet moeilijk. Wanneer je iets wil zoeken op Google, typ je natuurlijk bepaalde zoekwoorden in die je gaan helpen om het gewenste resultaat te krijgen. Op het moment dat je het zoekwoord hebt ingevuld zie je eerst de betaalde zoekresultaten. Deze zoekresultaten kun je herkennen doordat er ‘advertentie’ bijstaat. 

Onder deze betaalde zoekresultaten vind je de organische zoekresultaten. Daar staan meestal de meest relevante zoekresultaten voor jouw zoekopdracht.


Voor een SEO specialist zijn organische zoekresultaten belangrijk 

Voor een SEO specialist zijn organische zoekresultaten erg belangrijk. Organische zoekresultaten vormen eigenlijk de basis van wat een SEO specialist doet. Een SEO specialist is namelijk gespecialiseerd in SEO (Search Engine Optimization). Dit wordt ook wel zoekmachine optimalisatie of SEO optimalisatie genoemd. 

Een SEO specialist wil door onder andere organische zoekwoorden jouw website een hogere positie in de organische zoekresultaten laten krijgen. Dat organische zoekresultaten belangrijk zijn voor een SEO specialist is dus geen verrassing. Alle werkzaamheden van een SEO specialist zijn gericht om hoger in de organische zoekresultaten van Google te komen.

Lees ook eens: Hoger in google komen doe je zo!

De voordelen van goede organische resultaten

Goede organische resultaten kunnen je behoorlijk wat voordelen opleveren als het gaat om je website en bezoekers. Wanneer je hoger komt te staan op Google met de organische zoekresultaten, komen er veel meer bezoekers naar je website dan wanneer je veel lager staat in deze zoekresultaten. 

Naast dat je veel meer bezoekers trekt naar je website, wordt je website ook als betrouwbaar gezien. Hogere posities bij organische zoekresultaten wekt namelijk vertrouwen en dat is natuurlijk goed voor je website!  

Een ander voordeel van goede organische resultaten is dat je je concurrent voor bent wanneer je hoger in de positie staat. De concurrent kan bijvoorbeeld flink investeren in Google Ads, maar wanneer jij hoog staat in de organische zoekresultaten hoeft dit helemaal geen bedreiging te zijn. 

Het is een stuk lastiger om organisch goed te scoren, maar je zal er meer profijt van hebben dan met de advertenties. Organische zoekresultaten zijn er voor de lange termijn, terwijl advertenties op korte termijn goed kunnen scoren.  

Naast het feit dat je meer bezoekers krijgt door goede organische resultaten, zijn deze bezoekers ook nog eens relevant. Ze zoeken namelijk via bepaalde zoekwoorden iets en jouw site komt naar voren. Dit maakt een bezoeker dus relevant en daardoor heb je meer kans op conversie. 

Ook leuk: je hebt in principe ‘gratis’ bezoekers. Wanneer je advertenties inzet door middel van bijvoorbeeld Google Ads moet je vaak per klik betalen. Dat kan aardig duur uitpakken! Wanneer je goed investeert in SEO hoeft dit dus niet. 

Organisch zoekverkeer  Betaald zoekverkeer
Gratis bezoekers Pay per click
Betrouwbare website (autoriteit) Website heeft vaak geen hoge autoriteit en dat is 
Lange termijn successen  Korte termijn successen 
Relevante bezoekers Relevante bezoekers
Goed linkbuild profiel Er wordt niet gewerkt aan het linkbuild profiel

Lees ook eens: dit zijn de voordelen van een freelancer SEO consultant

Organische zoekresultaten marketing

Het is verstandig om organische zoekresultaten in je marketing te betrekken. Wanneer je je SEO goed in orde hebt, kunnen de organische resultaten voor jouw website een stuk verbeteren. Zoals we net hebben besproken, kan dit voor behoorlijk wat voordelen opleveren. 

Goede organische zoekresultaten krijg je niet zomaar en daar moet zeker voor geïnvesteerd worden. Maar wanneer je resultaten haalt die je wil behalen, kan dit voordelig uitpakken. Denk maar aan alle organische bezoekers die zullen stijgen en jouw product of dienst zullen aanschaffen.


 

Organische zoekresultaten verbeteren? Dit kun je doen

Ok, je hebt de stap gezet. Je wil de organische zoekresultaten verbeteren van je website, maar waar begin je precies? Wanneer je zelf aan het verbeteren van je SEO wil beginnen, moet je eerst goed de stof induiken. Je kan bijvoorbeeld een cursus (zoals de gratis SEO schrijven cursus) volgen of zelf veel onderzoek doen. Maar bedenk je wel dat SEO ingewikkeld kan zijn en dat het niet zomaar is geleerd. 

Om zeker te zijn van goede organische zoekresultaten, kun je het beste iemand hiervoor inschakelen. Wij van SEO Specialist Sliedrecht ( SEO bureau) kunnen je hier goed bij helpen! 

Wij weten als geen ander hoe we relevante bezoekers naar je website krijgen door middel van organische zoekresultaten. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.